Trippelhugg för Robert

Under gårdagens laxfiske utanför Simrishamn fick vi ett härligt trippelhugg 9-10 sjömil ut från hamn. Jag hade en kund Robert Ruterhäll i båten som bor i Stockholm men har hus i Baskemölla. Robert vill lära sig allt då han har egen båt en Rocad 606 som han försöker trolla med men hittils utan resultat.

Trippel.1

Robert med en av laxarna han landade igår

Trippelhugg på djupriggarna

Efter flera timmars fiske så hugger det helt plötsligt 3 st laxar djupt ner på mellann 28 meter upp till 23 meter. Härligt ylande rullar men tyvär så tystnar en av rullarna. Dom andra två laxarna kan Robert fighta in till en väntande gumminätshåv.  Fiskarna högg på Flasher pluss den nya Knosa stive bakom och det nya laxdraget Hubrid i knall gul färg. Alltid kul när det hugger och rullarna går upp i falsett.

trippel.3

Lågt Decemberljus över havet när vi körde ut på morgonen

Rovfisket fortsätter utanför Simrishamn

Något som är otroligt tråkigt är att trålfisket fortgår som vanligt utanför Simrishamn. I går var det dom två stora par-trålarna som alltid stänger av deras AIS som fiskade med en flyttrål som dras mellan två stora båtar kors och tvärs och tar allt i sin väg, skarpsill, sill, torsk, havsöring och lax. Hur kan det vara tillåtet för så stora megatrålare att stänga av sina AIS apparater, känns inte helt seriöst. Detta trotts att beståndet av sill kraftigt har minskat enligt mig. Jag är ute nästan 200 dagar på havet varje år och senaste 2 åren har man speciellt märkt en kraftig nedgång av skarpsill-beståndet och enligt mig också vanlig sill. Förvaltningen av våra havsfiskar som sill och torsk är en förfärlig historia som aldrig verkar ta slut. Men som jag säger näringen är självreglerande då det snart inte finns något fisk att fiska på och då får man lägga ner. Förvaltningen av våra politiker och EU har ingen förmåga att vårda dom värdefulla bestånden. Nu hörde jag på nyheterna att årets Anchovis inför julen som göras av skarpsill skulle importeras från Scottland. Våra skarpsillar har malts ner till fiskmjöl och sedan skickades till Norges galna laxodlingsindustri. Vilken jäkla idioti.

trippel.4

Partrålare till vänster trålar upp all sill och en av de sista torsktrålarna till höger i går eftermiddag.

Dela artikeln via e-post

AKTUELLT

Vårens tillgängliga datum för laxfiske

Bokningarna trillar in för vinterns och vårens storlaxfiske.  Det har varit bättre laxfiske nu i höst än på flera år trots blåsigt väder. Riktigt fina fångster mellan lågtrycken och en hel del stor lax. Detta bäddar för bra vårfiske och hoppas nu att kylan håller i sig så att den stora mängden av laxbeståndet pressas

Bra med lax just nu utanför Simrishamn

Det har inte varit så pass mycket lax utanför Simrishamn på över 3 höstar. Laxen är också ovanligt grovvuxen med gott om fisk runt 10 kg och upp över 12-13 kg.  Dom flesta hugger nere på 20-30 meters djup på Flasher och stive eller Flasher och bläckfisk. Några av dom stora har tagit på Ismo

Lyckat forskningsfiske

I går så åkte jag och min kompis Heinz ut på laxfiske utanför Simrishamn, målet var att försöka att fånga några laxar till professor Lennart Balk som just nu är i Mörrum och undersöker fisk. Dels ska han undersöka laxarna och öringarna i ån men också lax direkt från Östersjön. Men även flundra,torsk och abborre

Gula höstgäddor i Blekinge

Var ute för ett tag sedan och guidade tre killar från Stockholm som ville fiska gädda.  Har några bra ställen inte allt för långt bort som brukar vara riktigt vassa på just höstfiske. Markus med en riktigt fin höstgädda som tog på en gummijigg i ytan Grunt fiske med ytbeten Vi fiskade över riktigt grunda

Mycket bra laxfiske utanför Simrishamn

I går igen var laxfisket utanför Simrishamn mycket bra. Tror att alla båtarna hade kontakt med lax och fick fina fiskar. Själv hade jag väldigt trevligt fiske i det fina vädret med sol och svaga vindar. Så här glad blir man när storlaxen är landad Fyra bröder på laxfiske Bröderna Sjöblom firade yngsta broderns 30