River Tweed en klassiker

River Tweed är en för flugfiskare klassisk laxälv med anor lång tid tillbaka. Tweed har senaste årtioneden varit mest känd för sitt backend-fiske i slutet på säsongen då stora mängder blank höstlax har stigit. Har själv varit där några gånger med mycket god utdelning. Historisk miljö med kunniga gillies/guider som oftast har jobbat på beaten man fiskar i många år. Trevlig social samvaro i stampuben efter fisket där man träffar gillies och andra som fiskar på andra områden i älven.

Härligt te-färgat vatten och vackra höstfärger i river Tweed

Högvatten första dagen

När vi började fiska så hade det regnat hela natten så vi fick sämsta möjliga start på vårat fiske. Vattnet steg en halvmeter och var full av löv och grenar. Inget hugg för någon av oss första dagen men prognosen såg bättre ut nästkommande dagar.

Gillien hjälper till att fixa allas grejer innan fiskestart

Sjunkande och klarnande vatten

Andra morgonen såg vi direkt att vattnet hade börjat sjunka och var betydligt renare och klarare. Härligt te-färgar vatten i älven betyder alltid god chans på laxnapp.  Det tog inte lång tid innan min engelska kompis Julian fick en fin lax på homepools forsnacke. Stunden efter får jag ett fint hugg och kunde landa en fin fisk i översta junktion-poolen the Gala Fot, där biälven Gala rinner ut.  En klassisk fångst då laxen tog den traditionella höstflugan Willey Gun med guldkropp. Flera fiskar var uppe och visade sig där jag fiskade vilket senare gav god utdelning.

Mina engelska vänner Julian och Rob med resans första lax som tog en räkfluga på forsnacken

Bra dag med flera kontakter och fiskar

Johan min läkarkompis från Västerås fightade ett tag med en mycket stor lax som han påstår var hans största han någonsin hade haft på. Fisken tog på kort lina på en orange räkfluga och rusade sedan ut med tunga knyckar i hårdströmmen. Tyvärr så losnade flugan till slut.

Fin fisk som högg på den klassiska Willey Gun

Härliga dagar i Scottland

Morgonen böjar med en full talrik med Scottsk frukost innehållande korv, bacon, haggis, leverkorv och vita bönor. Man står sig länge på den måltiden kan jag lova.  Lunch är regel en köttpaj som man köper hos den lokala slaktaren givetvis med en ljummen öl.  På kvällen blir det i regel några fina Wiskeys innan en god middag. Sedan är man ganska mör kan jag lova så några sena kvällar blir det knappast.

Tung Scotts frukost innan en lång fiskedag

Minskande höstuppgång

Tyvärr har den fantastiska stor höstuppgången med 10-tusentals fina laxar minskat senaste  3 åren. Man vet inte om det beror på problem i havet eller om uppgången av lax i Tweed håller på att svänga om till en våruppgång vilket har hänt förut. Framtiden får utvisa detta men tendensen med vikande höstuppgång gör att gillies och stamkunderna i älven är mycket oroliga inför framtiden.

Julian, Rob , Johan C och jag själv nöjda efter en bra dag i River Tweed

Dela artikeln via e-post

AKTUELLT

Vårens tillgängliga datum för laxfiske

Bokningarna trillar in för vinterns och vårens storlaxfiske.  Det har varit bättre laxfiske nu i höst än på flera år trots blåsigt väder. Riktigt fina fångster mellan lågtrycken och en hel del stor lax. Detta bäddar för bra vårfiske och hoppas nu att kylan håller i sig så att den stora mängden av laxbeståndet pressas

Bra med lax just nu utanför Simrishamn

Det har inte varit så pass mycket lax utanför Simrishamn på över 3 höstar. Laxen är också ovanligt grovvuxen med gott om fisk runt 10 kg och upp över 12-13 kg.  Dom flesta hugger nere på 20-30 meters djup på Flasher och stive eller Flasher och bläckfisk. Några av dom stora har tagit på Ismo

Lyckat forskningsfiske

I går så åkte jag och min kompis Heinz ut på laxfiske utanför Simrishamn, målet var att försöka att fånga några laxar till professor Lennart Balk som just nu är i Mörrum och undersöker fisk. Dels ska han undersöka laxarna och öringarna i ån men också lax direkt från Östersjön. Men även flundra,torsk och abborre

Gula höstgäddor i Blekinge

Var ute för ett tag sedan och guidade tre killar från Stockholm som ville fiska gädda.  Har några bra ställen inte allt för långt bort som brukar vara riktigt vassa på just höstfiske. Markus med en riktigt fin höstgädda som tog på en gummijigg i ytan Grunt fiske med ytbeten Vi fiskade över riktigt grunda

Mycket bra laxfiske utanför Simrishamn

I går igen var laxfisket utanför Simrishamn mycket bra. Tror att alla båtarna hade kontakt med lax och fick fina fiskar. Själv hade jag väldigt trevligt fiske i det fina vädret med sol och svaga vindar. Så här glad blir man när storlaxen är landad Fyra bröder på laxfiske Bröderna Sjöblom firade yngsta broderns 30