Laxen på plats utanför Skånes sydkust

Gårdagens fiske med Lennart Jansson och Sven-Erik Trogen blev lyckad. Dagen började med ett fint hugg på Flasher och Knosa stive nere på 20 m djup. Lennart fick sig en bra drillning av en fin lax på ca 7 kg.  Bra start på dagen kan man säga.  Sedan dröjde ett tag innan vi först ser ett bra eko på min Raymarine skärm. Jag sänkte ner riggen på barbord sida, då hugger det högst upp på styrbord sida där det sitter ett gammalt Daimond king i grönt. Sven-Erik kunde brotta in en bångstyrig havsöring på 4,5 kg.  Sedan var det lugnt ett par timmar trotts att vi såg ganska mycket sill under båten.

Lennart med en fin lax som tog på morgonen. En fin start på dagen.

Laxstimm runt båten

På eftermiddagen fiskar jag in mot en djupbrant som brukar fiska bra.  Just när vi börjar komma in på heta stället drar det till först i ytan och alldeles efter hugger det en riktig galen storlax på Dimomnd kingen igen plus i ytan och på flasher. Detta händer precis som vinden börjar tillta ordentligt.  Vinden gör drillningen lite svårare än tidigare på dagen. Vi lyckas landa tre av fyra laxar. Lennart får sig en grym fight med den största som kör ut över 150 m lina minst 4 gånger och går upp i våldsamma hopp. Samtidigt med flera andra fiskar på kroken i båten gör inte fighten enklare. Fina fiskar där den största vägdes till 14,5 kg.  Vi lyckades efter det gå över samma område en gång till med resultat att det högg en ny bra lax. Sedan var manskapet nöjda. Vilket fanstastiskt fiske det blev och laxarna fightade väldigt bra trots kallt vatten. Riktigt kul och kaptenen var helt svettig efter allt jobb med fiskarna.

I ett laxstim med lax på väg in och en i båten.

Nu går det att hyra min nya Mclay 751 fullt utrustad

Finns möjligheter att hyra min nya Mclay 751 fullt utrustad. Går också att ordna en skicklig guide som kan köra denna båt också. För mer info kontakat mig.

Fin havsöring som tog på en gammal Daimond King i grön på 10 m djup

Bra dagar kvar i maj

2-15-16-17-19-21-22-23 maj

Bra boende på Bengtssons loge, Villa Gina eller Svea Hotell.

Lax på kroken och en just håvad innan den fick gå tillbaka

Sista lediga dagen i Nynäshamn

26 Maj.

Två lediga dagar med Grisslehamn som utgångshamn

12-30 Juni.

Sven-Erik med fin vildlax som stack iväg med ett plask

Dela artikeln via e-post

0 kommentarer

AKTUELLT

Mycket bra laxfiske utanför Simrishamn

I går igen var laxfisket utanför Simrishamn mycket bra. Tror att alla båtarna hade kontakt med lax och fick fina fiskar. Själv hade jag väldigt trevligt fiske i det fina vädret med sol och svaga vindar. Så här glad blir man när storlaxen är landad Fyra bröder på laxfiske Bröderna Sjöblom firade yngsta broderns 30

Riktigt bra höstfiske i går

Fint väder med sol och måtliga vindar mötte mig och min kund Bengt när vi gav oss iväg i full fart ut mot laxområdena utanför Simrishamn. Vi körda kanske 6-7 sjömil innan jag la i grejerna.  Lite gammal sjö och ganska strömt vatten under båten vilket inte är helt idealiskt. Jag själv med en av

Fortfarande chans att boka in höstens superfiske i Vättern

Lax, öring och Röding i Vättern i December Från och med 1 december kör jag 20 dagars lax, öring och rödingfiske i Vättern med Karlsborg som utgångshamn med min nya Mclay 751. Det är rekordmycket röding i sjön och en stor generation lax som kommer göra fisket väldigt bra i december och januari som brukara

River Tweed en klassiker

River Tweed är en för flugfiskare klassisk laxälv med anor lång tid tillbaka. Tweed har senaste årtioneden varit mest känd för sitt backend-fiske i slutet på säsongen då stora mängder blank höstlax har stigit. Har själv varit där några gånger med mycket god utdelning. Historisk miljö med kunniga gillies/guider som oftast har jobbat på beaten

Nu börjar höstfisket på lax i Simrishamn och snart även i Vättern

Laxen har redan anlänt till området utanför Simrishamn. Jag har sedan början på augusti haft fina laxkontakter i stort sett varje tur med några undantag. Desutom en hel del fina havsöringar och en fantastisk vacker regnbågen på 4,5 kg. Fina sommarlaxar där dom flesta varit på 4-6 kg men också några större på precis under