Gula höstgäddor i Blekinge

Markus med en riktigt fin höstgädda som tog på en gummijigg i ytan

Grunt fiske med ytbeten

Vi fiskade över riktigt grunda tångbälten ute i ytterskärgård.  Första dagen var ganska svår då det blåste förfärligt mycket på natten. Vi övernattade på en ö långt ut i havsbandet i en liten stuga. Det dånade högt hela natten av stormen som svepte in över oss. På morgonen var det dock ganska fint med avtagande vind och uppklarnade väder. Mycket gräs som låg och flöt som gjorde fisket svårt.

Agressiva gäddor som hugger stenhårt

Längre in i skärgården

Efter 2 timmars fruktlöst fiske med grummligt vatten och allt för mycket skräp som fastnade på krokarna åkte vi längre in för att leta efter klarare och renare vatten. Vi hittade ett fint område och det tog inte lång tid innan första gädda satt på kroken. Solen titta fram och vinden hade efter lunch nästan helt försvunnit.

Det lokala ytjerken i ljus abborfärg gav mycket god utdelning

Huggsexa i solen

När solen tittade fram och vi gled fram längst en fin ö så började det plötsligt hugga riktigt bra. Fina gula höstgäddor lite var stans som högg stenhårt på våra ytjerkar. Gädda efter gädda drillades in och det blev till slut en ganska bra dag med 18 landade gäddor och ett antal som släpte och följde efter. Bra dag trots att bästa området var omöjligt att fiske.

Min båt i vacker skärgårdsmiljö ute på en öde ö

Dag två blev än bättre

Dag två möttes vi av lite disigt varmt väder som kändes som riktigt fint fiskeväder. Vi åkte tillbaka längre in mot nya skyddade vatten och det började hugga nästan direkt.  Fina guldgula tånggäddor fightades in en efter en. Vi hittade en ögrupp med grunt vatten runt om där det var det gädda överallt.

Uddar och stengrund med grunt vatten var bra för gula tång-gäddor

Premiärtur för nya båten på gäddfiske

Min nya Mclay 751 utrustad med en MiniCota Ulterra 36 Volt fungerade magiskt bra. Ankringsfunktionen och körningen med elmotorn kunde inte fungera bättre. Efter två dagars fiske och hård körning med elmotorn var över hälften av elen kvar.  Premiärturen gav 48 landade gäddor och många som tappades. Ett fiske vi alla var nöjda med.  Nästa år ska gänget prova på dom riktigt stor gäddorna som jag vet var dom bor.

MinCota Ulterra 36 volt framme i fören är en magisk elmotor som lätt håller min ganska stora båt på plats även när det blåser hårt

AKTUELLT

Vårens tillgängliga datum för laxfiske

Bokningarna trillar in för vinterns och vårens storlaxfiske.  Det har varit bättre laxfiske nu i höst än på flera år trots blåsigt väder. Riktigt fina fångster mellan lågtrycken och en hel del stor lax. Detta bäddar för bra vårfiske och hoppas nu att kylan håller i sig så att den stora mängden av laxbeståndet pressas

Bra med lax just nu utanför Simrishamn

Det har inte varit så pass mycket lax utanför Simrishamn på över 3 höstar. Laxen är också ovanligt grovvuxen med gott om fisk runt 10 kg och upp över 12-13 kg.  Dom flesta hugger nere på 20-30 meters djup på Flasher och stive eller Flasher och bläckfisk. Några av dom stora har tagit på Ismo

Lyckat forskningsfiske

I går så åkte jag och min kompis Heinz ut på laxfiske utanför Simrishamn, målet var att försöka att fånga några laxar till professor Lennart Balk som just nu är i Mörrum och undersöker fisk. Dels ska han undersöka laxarna och öringarna i ån men också lax direkt från Östersjön. Men även flundra,torsk och abborre

Gula höstgäddor i Blekinge

Var ute för ett tag sedan och guidade tre killar från Stockholm som ville fiska gädda.  Har några bra ställen inte allt för långt bort som brukar vara riktigt vassa på just höstfiske. Markus med en riktigt fin höstgädda som tog på en gummijigg i ytan Grunt fiske med ytbeten Vi fiskade över riktigt grunda

Mycket bra laxfiske utanför Simrishamn

I går igen var laxfisket utanför Simrishamn mycket bra. Tror att alla båtarna hade kontakt med lax och fick fina fiskar. Själv hade jag väldigt trevligt fiske i det fina vädret med sol och svaga vindar. Så här glad blir man när storlaxen är landad Fyra bröder på laxfiske Bröderna Sjöblom firade yngsta broderns 30