Bra start på laxsäsongen med grymt vrålhugg

Årets säsong började på ett bra sätt med två fina laxar för min kompis och kund Peter Hellgren som hade hyrt in mig helt själv. Det tog ett tag innan vi hittade laxen men när vi gick norrut på området så fick vi helt plötsligt in i både betesfisk och fina laxbågar under båten. Helt plötsligt så hugger det på 28 meters djup på Bacholdflashern där min Grizzly svart/silver satt bakom. En fin fight med både hopp och tunga rusningar innan jag kunde håva årets första lax. En fin vildlax på 8-9 kg som efter ett snabbt foto fick simma helt oskadd tillbaka nere till väntade kompisar.

Vrålhugg på 22 meters djup

Vi tog en ny runda över området där den första laxen högg utan att lyckas få någon att hugga. Så några fina laxbågar men inget hände, men när vi gick in mot en djupkant precis när det grundade upp så får vi ett fantastiskt superhugg på flashern och Knosa stiven som satt på 22 meters djup. En fantastiskt stark lax som drog ut dryga 200 meter lina innan den stannade. En mycket bra fight blev det med fler rusningar och flera fina hopp. Jag kan till slut håva en riktigt fin lax på runt 12 kg. En rund fin honlax som hade ett mystiskt märke på kroppen och hade en del av sjtärtfenan avbiten. Vi släpte tillbaka den fina fisken och bröt sedan nöjda med att ha fångat årets två första laxar.

PeterH.1

Peter med två fina laxar som båda fick simma tillbaka efter snabbt foto

Fint fiskeväder till helgen som kommer

Går kanske att fiska på fredag men både lördag, söndag och måndag ser nu riktigt fina ut. Lödradeg är redan bokad men dom andra dagarna går fint att boka. Tror det kan bli riktigt bra fiske framöver för storlaxen verkar vara på plats nu.

PeterH.2

Årets först laxhugg som tog på en Grizzly bakom en Bacholdflasher på 28 meters djup

Uppdaterad bokningslista för vårens fiske på www.abelfishing.com

Dela artikeln via e-post

0 kommentarer

AKTUELLT

Mycket bra laxfiske utanför Simrishamn

I går igen var laxfisket utanför Simrishamn mycket bra. Tror att alla båtarna hade kontakt med lax och fick fina fiskar. Själv hade jag väldigt trevligt fiske i det fina vädret med sol och svaga vindar. Så här glad blir man när storlaxen är landad Fyra bröder på laxfiske Bröderna Sjöblom firade yngsta broderns 30

Riktigt bra höstfiske i går

Fint väder med sol och måtliga vindar mötte mig och min kund Bengt när vi gav oss iväg i full fart ut mot laxområdena utanför Simrishamn. Vi körda kanske 6-7 sjömil innan jag la i grejerna.  Lite gammal sjö och ganska strömt vatten under båten vilket inte är helt idealiskt. Jag själv med en av

Fortfarande chans att boka in höstens superfiske i Vättern

Lax, öring och Röding i Vättern i December Från och med 1 december kör jag 20 dagars lax, öring och rödingfiske i Vättern med Karlsborg som utgångshamn med min nya Mclay 751. Det är rekordmycket röding i sjön och en stor generation lax som kommer göra fisket väldigt bra i december och januari som brukara

River Tweed en klassiker

River Tweed är en för flugfiskare klassisk laxälv med anor lång tid tillbaka. Tweed har senaste årtioneden varit mest känd för sitt backend-fiske i slutet på säsongen då stora mängder blank höstlax har stigit. Har själv varit där några gånger med mycket god utdelning. Historisk miljö med kunniga gillies/guider som oftast har jobbat på beaten

Nu börjar höstfisket på lax i Simrishamn och snart även i Vättern

Laxen har redan anlänt till området utanför Simrishamn. Jag har sedan början på augusti haft fina laxkontakter i stort sett varje tur med några undantag. Desutom en hel del fina havsöringar och en fantastisk vacker regnbågen på 4,5 kg. Fina sommarlaxar där dom flesta varit på 4-6 kg men också några större på precis under