Årets första riktiga storlax igår utanför Simrishamn

Jag och min vän Lennart Kvist från Simrislund träffades i hamnen vid 07.30 tiden på morgonen för en kort förmiddagstur. Vi skulle ut i gryningen och ha grejerna i vattnet när ljuset kom.

Lennart.2

Lennart Kvist med dagens första lax som högg då ljuset började komma

Hugg i gryningen

Lungt och fint väder på havet och hann precis få ut våra beten i den allt ljusare morgonen så kom första hugget på det spöt som satt närmast båten i ytan. En fin 5 kg,s lax som tog på nya favoritbetet Nasty Boy magnum viktat med 20 gram sänke. Lennart drillade och jag tog hand om båten och håvning. Kul att se Lennart som gnistrar i ögonen av lycka när det hugger. Han har fiskat yrkesmässigt runt om i både Östersjön och Nordsjön hela sitt liv men nu har tänt till ordentligt på laxtrolling.

LennRT.1

Tänk vad lycklig man kan bli när det hugger en lax

Lugnt innan vrålhugget

Inget hände sedan på ett par timmar och tiden började rinna ut. Vi skulle vara i hamn vid 12-tiden då jag skulle möta upp Lars-Gunnar från Raymarine som skulle gå igenom min anläggning i båten. Då kom vrålhugget nu på andra sidan innerst närmast båten i ytan där mitt stora Williams guld/silver satt riggat helt uppe i ytan utan sänke. Nu tokvrålade min Tekota rulle riktigt bra. Det var min tur men Lennart fick ta spöt, roligare att se han drilla och jag sköta resten.

Lennart.3

Nu är det en riktigt stark lax i andra änden som gungar härligt i spöt

Årets första storlax

Efter en mycket bra fight med fina hopp och mycket bråk runt båten kunde vi landa årets första riktiga storlax. En grymt fin lax som jag vägde i min Mclayhåv till 15,2 kg. Ett par snabba foton för att sedan släppa bjässen tillbaka i havet. Bröt sedan fisket fört att vara i hamn i tid för att möta Lars-Gunnar som väntade vid bryggan när vi kom in.

Lennart.4

Årets första riktiga storlax som vägdes till 15,2 kg i en Mclayhåv innan den släptes

Bra med lax just nu nära utanför Simrishamn

Vill du prova på världens kanske bästa laxfiske på stor fisk finns det fortfarande chans att boka dagar i vinter och vår. Lediga dagar på www.abelfishing.com eller ring mig direkt på 0708-768910

AKTUELLT

Vårens tillgängliga datum för laxfiske

Bokningarna trillar in för vinterns och vårens storlaxfiske.  Det har varit bättre laxfiske nu i höst än på flera år trots blåsigt väder. Riktigt fina fångster mellan lågtrycken och en hel del stor lax. Detta bäddar för bra vårfiske och hoppas nu att kylan håller i sig så att den stora mängden av laxbeståndet pressas

Bra med lax just nu utanför Simrishamn

Det har inte varit så pass mycket lax utanför Simrishamn på över 3 höstar. Laxen är också ovanligt grovvuxen med gott om fisk runt 10 kg och upp över 12-13 kg.  Dom flesta hugger nere på 20-30 meters djup på Flasher och stive eller Flasher och bläckfisk. Några av dom stora har tagit på Ismo

Lyckat forskningsfiske

I går så åkte jag och min kompis Heinz ut på laxfiske utanför Simrishamn, målet var att försöka att fånga några laxar till professor Lennart Balk som just nu är i Mörrum och undersöker fisk. Dels ska han undersöka laxarna och öringarna i ån men också lax direkt från Östersjön. Men även flundra,torsk och abborre

Gula höstgäddor i Blekinge

Var ute för ett tag sedan och guidade tre killar från Stockholm som ville fiska gädda.  Har några bra ställen inte allt för långt bort som brukar vara riktigt vassa på just höstfiske. Markus med en riktigt fin höstgädda som tog på en gummijigg i ytan Grunt fiske med ytbeten Vi fiskade över riktigt grunda

Mycket bra laxfiske utanför Simrishamn

I går igen var laxfisket utanför Simrishamn mycket bra. Tror att alla båtarna hade kontakt med lax och fick fina fiskar. Själv hade jag väldigt trevligt fiske i det fina vädret med sol och svaga vindar. Så här glad blir man när storlaxen är landad Fyra bröder på laxfiske Bröderna Sjöblom firade yngsta broderns 30